Latvijas uzņēmēju atsauksmes par izstādi Zaļā nedēļa 2015
Viedokļus apkopoja FLLA. FOTO: Messe Berlin, ZM, FLLA un publicitātes foto.
Esam lepni, ka pie mums un citās Eiropas valstīs joprojām emocijas un domas virmo ap to, kāda bija Latvijas prezentēšana izstādē Zaļā nedēļa 2015. Ir pagājis vairāk nekā mēnesis, ir bijis laiks apdomāt paveikto, plānoto, varbūt kaut ko līdz galam nerealizēto. Skatoties bildes un video no pasākuma, kad Berlīnes centrā 10 dienas bijām Latvijas vēstneši apmēram pus miljonam izstādes apmeklētāju, joprojām pārņem lepnums un prieks, ka to paveicām, varam teikt – jā, tie bijām mēs, jā, mēs esam latvieši un ar to lepojamies. Šī izstāde daudziem bija pirmais iznāciens ārpus mūsu valsts robežām. Un ir radies pirmais priekšstats, vai tas, ko savās domās atzinām par pareizu esam, tāpat uzņēmuši arī citi – pircēji, apmeklētāji un vienkārši interesenti.
Par veiksmes stāstiem pēc šīs izstādes ir pāragri runāt, jo viss ir procesā – ar izstādes beigšanos nekas nav beidzies. Bet ko tad saka tie, kas paši piedalījās izstādē un bija daļa no plaši pārstāvētās Latvijas garšas? Piedāvājam nelielu ieskatu uzņēmēju un nozaru vadītāju pārdomās. Nākamajā mēnesī jau turpināsim ar citiem komentāriem.
SIA Antaris
SIA Antaris konditorejas fabrikas Mõra komercdirektore Valentīna Krumpāne starptautisko pārtikas, lauksaimniecības un dārzkopības izstādi Zaļā nedēļa 2015, kas norisinājās šī gada janvārī Berlīnē, atzīmē kā ļoti nozīmīgu pasākumu. Tā bijusi lieliska iespēja doties uz Berlīni un kopā ar citiem Latvijas uzņēmumiem pārstāvēt vietējo produkciju. „Vairākas dienas izstādes apmeklētāji varēja degustēt mūsu produktus, to skaitā Premium klases cepumus, cepumus Austiņas, jaunos cepumus Vecmāmiņas un Orange ar dabīgām apelsīnu sukādēm, konfektes Iriss. Esam gandarīti par paveikto. Īsā laikā spējām iepazīstināt ar savu produkciju milzīgu skaitu cilvēku, iekarot viņu sirdis, nodibināt jaunus kontaktus un jau sākt kalt jaunus plānus. Raugoties uz nākotni gaišām acīm un ar iedvesmas pilnu sirdi, esam gatavi sākt virzīties dziļāk Eiropas tirgū.”
Baltic Wild
Lieliski organizēts pasākums. Šāds stends ļauj izjust lepnumu par piederību Latvijai gan kā pilsonim, gan kā uzņēmumam. Tas parāda, ka, sadarbojoties uzņēmējiem savā starpā un ar valsts un nevalstiskajām organizācijām, ir iespējams sasniegt izcilus rezultātus. Baltic Wild izmantoja iespēju uzzināt Eiropas klientu viedokli par Nevaldāmi labas garšas produktiem no Latvijas mežiem.
Saņemtas atsauksmes, veikti pirkumi un notikušas diskusijas ar meža gaļas pazinējiem un cienītājiem. Kompānijas izdarītais mājas darbs deva iespēju organizēt tikšanās izstādes laikā Latvijas Pieņemšanas mājā. Tā rezultātā noslēgtas konkrētas vienošanās par produkcijas piegādi un sadarbības uzsākšanu. Atbalstām šāda formāta organizēšanu arī turpmāk!
SIA Perfecto
SIA Perfecto gardumu ražotnes direktors Haralds Salmiņš: „Berlīnes izstāde gardumu ražošanas uzņēmumam Perfecto bija lielisks veids, kā salīdzināt garšas un produktu Lutausis un Kuki–Muki pievilcību starp dažādu tautību pircējiem. Īpaši Kuki-Muki gardumu novērtēja krievu tautības cilvēki, kas atzina, ka tam esot viņu bērnības garša! Vāciešus uzrunā citādas garšas, tādēļ ejot vācu tirgū, garšai ir jāpievērš īpaša uzmanība. Iespaidīgais izstādes mērogs, dalībnieku skaits, produktu garšu, iepakojumu un pasniegšanas veidu dažādība no visām pasaules malām arī mums kā ražotājiem deva iespēju paplašināt redzesloku un gūt jaunas idejas!”
Ceptuve Lāči
Ceptuve Lāči jau vairākus gadus piedalās izstādē Zaļā nedēļa. Ar izstādes organizatoriem mūsu uzņēmumam ir izveidojusies lieliska sadarbība.
Šogad Latvijai tika piešķirts īpašs gods, jo izstādē piedalījāmies kā prezidējošā valsts. Mūsu valsts kopstends bija lieliski organizēts, kā arī vizuāli ļoti pievilcīgs. Izstādes apmeklētājiem bija izvietotas īpašas norādes uz Latvijas halli, cilvēku interese par Latviju un mūsu ražotajiem produktiem bija ļoti liela.
Ceptuvei Lāči kā maizes un konditorejas izstrādājumu ražotājam bija liels prieks, ka cilvēki Vācijā jau mūsu produkciju atpazina, izteica uzslavas par produktu kvalitāti un garšas īpašībām. Vācijas pircējam vairs nebija jāstāsta, kas ir Lāču maize. Vislielākais pieprasījums bija pēc augļu maizēm un Īstās rupjmaizes!
Nobeigumā gribu uzslavēt organizatorus – izstāde bija teicami organizēta, kopstendā gan ar produkciju, gan vizuālo un muzikālo noformējumu lieliski tika parādīts Latvijas tēls, kas ļāva mums kā ražotājiem atkal un atkal būt lepniem par savu valsti!
Z/S Muižgaļi saimnieks Jānis Vītolbergs:
Šogad izstādē Zaļā nedēļa piedalījāmies pirmo reizi. Tā mums arī bija pirmā starptautiskā izstāde. Vēlējāmies parādīt mūsu produktu arī ārpus Latvijas, uzzināt, ko par mūsu sieru saka ārzemnieki, vai viņiem tas garšo un vai gribētu tādu iegādāties arī savā valstī. Apmeklētājiem piedāvājām divu veidu sierus – Vītolberga klasisko BIO sieru un Vītolberga sieru ar amoliņu. Ir grūti pateikt, kurš no sieriem vāciešiem garšoja vislabāk, jo abus pirka vienlīdz labi. Siers ar amoliņu daudziem bija jaunums. Vāciešiem patika mazie siera ritulīši, bet netrūkst arī tādu, kas grib, lai nogriež gabaliņu no lielā rituļa. Jaunus kontaktus ar ārzemniekiem Vācijā neizdevās nodibināt, iespējams, veidosim sadarbību ar citiem izstādes dalībniekiem no Latvijas. Priecē, ka guvām pārliecību – arī ārpus Latvijas mūsu produktu novērtē, vācieši gribētu to pirkt. Visticamāk, piedalīsimies arī nākamajā izstādē. Pieredze ir iegūta, ir zināms, kas jāmaina, lai efektīvāk piedalītos šāda veida izstādēs.
Ekoloģiskais gaļas zīmols BAUDI
Izstādē zīmola uzņēmēji klientus iepazīstināja ar auksti kūpinātajām delikatesēm – strausu, trušu un liellopu gaļas desām. Zīmola pārstāve Agnese Buka pastāstīja: „Vācieši meklē ekoloģiski tīrus, zaļajā Latvijā audzētus, augstas kvalitātes produktus, tāpēc klienti atzinīgi novērtēja BAUDI: produkciju. Liela nozīme ir sastāvam, izcelsmei un dabīgajai garšai. BAUDI: gaļas produkti ir ar zemu tauku un holesterīna saturu un tiek gatavoti no Latvijā audzētiem un īpaši atlasītiem šķirnes lopiem.”
Izstādes apmeklējuma mērķis bija preču realizācija un jaunu kontaktu dibināšana. A. Buka atzina, ka, pateicoties Berlīnes Zaļās nedēļas organizatoru atbalstam, bija lieliska iespēja vāciešus iepazīstināt ar saviem gaļas produktiem, garšām un valsti kopumā.
Zīmols BAUDI: Latvijā piedāvā plašu auksti un karsti kūpinātas strausu, liellopu un trušu gaļas un desu. Produkciju var nodegustēt un iegādāties ik sestdienu Rīgā, Kalnciema kvartāla tirdziņā.
Ledus vīni
Ilze Saleniece, vīna darītava Ledus vīni: – Izstādē piedalījāmies pirmo reizi, uzsvaru liekot uz savu īpašo produkciju – ābolu ledus vīnu, kas tiek iegūts no ziemā sasalušiem āboliem un ir ļoti ekskluzīvs vīns. Paralēli piedāvājām arī rabarberu un plūmju vīnus. Galvenie secinājumi – vāciešiem garšo sausie vīni, viņi ir nedaudz rezervēti attiecībā uz vīniem, kas nav gatavoti no vīnogām. Kad bija pagaršojuši, šaubas zuda un atsauksmes bija ļoti pozitīvas. Piedaloties izstādē, svarīgas bija arī vācu valodas zināšanas, bez komunikācijas dzimtajā vācu valodā daudzi izstādes apmeklētāji vienkārši dotos prom vai turpinātu sarunāties tikai vāciski.
Atsevišķs piedzīvojums personīgi man bija pārējās izstādes teritorijas apmeklējums – 26 lielās halles (gandrīz kā mūsu Ķīpsalas vai Rāmavas izmēra), 1658 stendi no 68 valstīm. Ieguvu ļoti daudz kontaktu, īpaši no Vācijas mazajiem vīndariem un bioloģiskās produkcijas ražotājiem. Radās priekšstats, kā veiksmīgi iekārtot stendus un piesaistīt apmeklētājus tieši vīna tematikai. Tas bija tiešām noderīgi, jo mēs Latvijā nedaudz atpaliekam vīna nozares vizuālajā noformējumā un vīna baudīšanas noskaņas radīšanā.
Sandris Akmans
Zaļā nedēļa bija lieliska iespēja iepazīstināt ar labākajiem Latvijas produktiem. Milzīgs prieks par augsto Kalnu medus produkcijas novērtējumu, par ko liecināja lielais pieprasījums pēc bioloģiski daudzveidīgā ziedu medus. Plašā pircēju interese apliecināja, ka augstas kvalitātes produkti ar izcilām garšas īpašībām tiek augstu vērtēti gan pie mums Latvijā, gan arī Vācijā un citās valstīs. Latvijas kopstends stiprināja pārliecību, ka mums ir lieliski produkti, ar kuriem patiesi varam lepoties, vien nepieciešams par tiem pastāstīt, iepazīstināt patērētājus un iedrošināt tos nobaudīt. Nu svarīgākais ir nodrošināt iegūtos klientus ar iepazīto Latvijas garšu, tāpēc ļoti ceram, ka Zaļās nedēļas ietvaros aizsāktā sadarbība tiks turpināta, lai pierādītu klientiem, ka esam uzticami partneri, un mūsu produkti būs sastopami Berlīnē arī turpmākos gados. Mums ir ar ko lepoties, un prieks, ka šādu apliecinājumu gūstam arī no klientiem ārpus Latvijas robežām!
Rāmkalnu ražotajām sukādēm, sīrupiem un pastilām šī bija pirmā izstāde, kuru apmeklējām.
Tas bija pieredzes bagāts brauciens – gan atklājot, cik daudzi no produktiem Vācijas iedzīvotājiem vēl nav pazīstami, gan redzot, cik ātri tie viņiem iegaršojas. Līdzīgi kā Latvijā, visiecienītākās bija sukādes, vislielāko atzinību ieguva asorti – dzērveņu un cidoniju sukādes. Apmeklētāji novērtēja to, ka ogas ir pirktas no Latvijas vietējām zemnieku saimniecībām, tas mūsu produktiem radīja papildu pievienoto vērtību. Varam teikt, ka tikai kopā esam stipri un varam sasniegt izvirzītos mērķus ar stipru garu un godam paveiktu darbu.
Mūsu mērķis ir sevi attīstīt un produkciju palaist pasaulē, lepojamies ar to, ka bijām daļa no šī pasākuma un guvām pieredzi, lai sevi pilnveidotu un attīstītu nākotnē.
Sakām lielu paldies organizatoriem un izcilajai komandai, kas darbojās uz vietas izstādē!
Pateicībā par sadarbību ceram atkal uz jauniem kopējiem projektiem! Sanda Auziņa
Kurzemes kaņepju eļļai šis bija pirmais publiskais brauciens uz Vāciju. Kopumā par piedalīšanos izstādēs dominē divi mārketinga viedokļi: vai nu tas ir maz efektīvi, vai nu ļoti veiksmīgi. Uz mums noteikti var attiecināt otro, proti, tas bija veiksmīgs brauciens no vairākiem aspektiem. Guvām pārliecību, ka vācieši novērtē veselīgu pārtiku ar augstu pievienoto vērtību (taukskābes Omega 3,6,9), un, neskatoties uz Kurzemes kaņepju eļļas nišas produkta statusu, atsaucība bija liela. Pat izstādē, kas vairāk orientēta uz pārdošanu, var gūt kontaktus un attīstīt produktu eksporta kanālus. Daudz kas atkarīgs tikai no pašiem. Tieši aktīva produkta piedāvāšana un labo īpašību uzsvēršana ir galvenais, pie kā aktīvi jāstrādā. Kaņepju eļļa un kaņepju produkti Vācijā ir labi zināmi un tiek patērēti lielos daudzumos. Uzsverot Latvijas tīro, dabisko lauku vidi, kaņepju eļļa raisīja īpašu uzmanību.
AS Putnu fabrika Ķekava
AS Putnu fabrika Ķekava pieredze un iespaidi, piedaloties izstādē Berlīnē un piedāvājot dažādus vistas gaļas produktus, ir garda un aktīva. Paši izmantojām iespēju vienu dienu strādāt stendā un piedāvāt produktus ne tikai potenciālajiem sadarbības partneriem, bet arī Berlīnes iedzīvotājiem, kas apmeklēja izstādi. Vienā dienā runājot ar klientiem un piedāvājot degustēt produkciju secinājām, ka Vācijas iedzīvotāji labi zina, kā garšo un kā kūpina zivis, tāpēc kūpināta vista Vācijas cilvēkiem ir interesants, bet vienlaicīgi neparasts produkts. Jāatzīmē, ka vācieši labprāt bauda ne tikai vistas krūtiņu, ko iecienījuši skandināvi, bet arī citas vistas daļas. Piedāvājām marinētu girosu, kūpinātu krūtiņu un Latvijā īpaši populāro Ķekava vistas ruleti, kūpinātu un pirms tam marinētu gaļu – un degustācija veicināja tirdzniecību.
Piedāvājām arī pašu mājās augstu novērtētās desas no cāļa gaļas: gan desu ar sieru, gan desu ar olu. Bijām patīkami pārsteigti, cik augstu tika novērtēta cāļa gaļas desa ar sieru. Vācieši mīl sieru un brīnījās, ka desā var ievietot siera gabaliņus. Šī desa vairāku pircēju, kas iepirkās kopā ar bērniem, iepirkumu somas padarīja jūtami smagākas.
Sia Lielzeltiņi zīmols Bauska Vācijā tika pārstāvēts ar gardajām nagetēm no cāļu filejas. Kraukšķīgās nagetes no cepeškrāsns pievilināja, gan pašu Latvijas stendā strādājošos, gan arī izstādes apmeklētājus, jo Vācijā šis produkts ir ļoti populārs un mūsu ražotās nagetes tika atzītas par gardām.
Pēc vienas pilnas dienas izstādē mājup devāmies ar jauniem kontaktiem un pārliecību, ka 100 % Latvijā audzētās vistas gaļas produkti ir augstas kvalitātes, ka īpaši interesanti ir kūpināti produkti, par kuru atpazīstamību jāpateicas gan cilvēku pieredzei ceļojot, gan arī plaši pārstāvētam ēšanas paradumu klāstam vienā no lielākajām metropolēm pasaulē.
Linda Bille
Uzskatu, ka Latvija sevi ļoti veiksmīgi parādījusi izstādē Zaļā nedēļa 2015. gada janvārī. Manuprāt, stends izskatījās vizuāli pievilcīgs, bija arī nodrošināta pietiekama produktu daudzveidība. Paldies visiem uzņēmumiem, kuri piekrita piedalīties. Tikai uz vietas izdevās saprast, kuri produkti vāciešus un citus izstādes apmeklētājus interesē visvairāk – no stenda Pļava produktiem tā bija maize, maizes grauzdiņi, cieti žāvētas desas un alus. Vācieši izrādīja interesi arī par cietajiem sieriem. Interesanti, ka vietējie mūsu stendā vairāk meklēja Latvijai raksturīgus produktus – rupjmaizi, ķimeņu sieru, saldos biezpiena sieriņus, majonēzi. Pamatā tika pirkti produkti, ar kuriem pārdevēji darbojās un kurus piedāvāja nogaršot, komunicējot ar patērētāju. Tādēļ viennozīmīgi ieguvēji bija tie uzņēmumi, kuri izmantoja iespēju pašiem stāvēt stendā un tirgot savus produktus. Izstādes apmeklētāji nebija īpaši ieinteresēti dažādu saldumu (cepumu) iegādē, taču, ja uzņēmums pats piedāvāja savus izstrādājumus, arī tos varēja veiksmīgi pārdot. Visumā radās iespaids, ka iespēja pārdot produktus lielā mērā bija atkarīga no to cenas. Tikai atsevišķos gadījumos patērētājs bija gatavs maksāt augstu cenu, ja tā tika pamatota ar ļoti labu kvalitāti.
Aiga Kraukle
Izstādei gatavojāmies kopš pavasara. Tagad ir patiess gandarījums, ka tā ir izdevusies un Latvijas vārds izskanējis godam. Izstādes apmeklētāji varēja sajust, izgaršot un izbaudīt Latviju. Veroties uz mūsu ābeļdārza foto, apmeklētāji uzreiz teica – tas tiešām ir no Latvijas, nevis Vācijas – skat, cik dabiski āboli, nevis perfekti izretināti! Pateicoties uzņēmēju atsaucībai, stendos bagātīgi bija parādīta mūsu produkcija. Papildus parastajam priekšstatam par mūsu produktiem – rupjmaizi, dzērvenēm un alu – garšas buķeti Dārzs un Drava stendā papildināja plašs sukāžu, sulu un sīrupu klāsts; dažādu veidu ziedu medus, medus maisījumi, tēja, marmelādes, konfektes un cepumi. Īpaši iecienītas bija sukādes. Daudzi apmeklētāji bija pārsteigti, ka tās var gatavot arī no ķirbjiem un rabarberiem. Apmeklētājus pārsteidza marinētie ķiploku ziedi, un burciņas ar šo delikatesi izpirka jau pirmajās izstādes dienās. Kaut arī Latvija nav vīna ražošanas lielvalsts, mums ir pieredzes bagāti meistari un viņu produkcija tika atzinīgi novērtēta. Vācijā jau pazīst mūsu bērzu sulas. Bija pircēji, kas nāca uz stendu un prasīja tieši šo produktu. Nu jau varu droši teikt, ka nākamgad apmeklētāji nāks uz Latvijas stendu pēc lielāka produktu klāsta nekā iepriekš. Vairāki apmeklētāji uzteica mūsu skaisto un bagātīgo stendu. Un kur nu vēl lielāks prieks, kad mazais ķipars atskrien atpakaļ ar saldējuma konusu un saka: „Ļoti garšīgs!”
Saku lielu paldies visiem uzņēmumiem, kas ar savu produkciju piedalījās izstādes kuplināšanā. Īpašs paldies tiem, kuri uz vietas palīdzēja popularizēt savu produktu. Latvijas uzņēmumi prot saražot kvalitatīvus un gardus produktus. Vēl mazliet jāpastrādā pie mārketinga, un produkti aizies plašajā pasaulē. Lai jums turpinās iesāktās sarunas un kontakti!
Bija patiess prieks sadarboties ar Fonds Latvijas lauksaimniecības attīstībai komandu, LLKC un ZM atsaucīgajiem darbiniekiem. Tikai komandā ir spēks, un, pateicoties mūsu kopējai ticībai un pārliecībai, ka varam, iecerētais izdevās. Laba pieredze un pozitīvas emocijas pēc šī nebūt ne vieglā darba. Un, ja vēl ar prieku un smaidu satiekam savas stendu kolēģes, tad droši varam teikt, ka izstāde mūs saliedēja un bagātināja.
Dalībnieki:
AS Brīvais Vilnis, SIA Gamma-A, SIA Karavela, SIA Kurzeme GB, SIA Līcis-93, SIA Rānda, SIA Sabiedrība IMS, SIA Unda, AS Ventspils zivju kombināts, SIA Zilā Lagūna, SIA Abavas dārzi, SIA Antek, SIA Dienvidi plus, SIA Dimdiņi, SIA EVI&JO, SIA Itaka Stendes, ZS Jāņkalni, ZS Jaun-Ieviņas, ZS Jaun-vītiņi, LPKS Kuldīgas labumi, SIA Kurzemnieku Ražojumi, IU Liepa, SIA Lūšu Drava, SIA Mandor Rīga, SIA Meduspils, SIA Mežrozītes, ZS Ragāres, SIA Rāmkalni Nordeco, IU Rianna, Sandris Akmans, SIA Siguldas minerālūdens, SIA Skrīveru saldumi, IK Snigol, SIA Sortus, SIA Sula, SIA Sviesta karamele, ZS Vecmuižnieki, SIA Very Berry, SIA Vīndarītava, AS Air Baltic Corporation, ZS Kurmīši, IK Ķeipenieši, AS Laima, AS Latvijas Balzams, Latvijas Banka, VAS Latvijas Pasts, Latvijas Lauku tūrisma asociācija Lauku ceļotājs, SIA Domiņas prāta spēles, SIA Eco Toys, SIA Eko Lignum, AS Latvijas Finieris, Latvijas kokrūpniecības federācija, AS Latvijas Valsts Meži, SIA MGS Factory, SIA MiniNovus, SIA Straubek Furniture, AS Agrofirma Tērvete, SIA Alias products, SIA Alus Nams, SIA Antaris konditorejas fabrika MORA, SIA Saldus gaļas kombināts, SIA Bakerstreet, SIA Baltic Wild, SIA Balttur-R, AS Balvu maiznieks, SIA Bauskas alus, IK Caprine, AS Cesvaines piens, SIA Dona, SIA Felici, SIA Iecavnieks&Co, SIA Ilgezeem, AS Jaunpils pienotava, SIA JoLive, SIA Lāči, SIA Latvijas Piens, AS Lazdonas piensaimnieks, AS Lido, AS Limbažu siers, SIA Maiznīca Flora, SIA Mālpils piensaimnieks, SIA Marrybella, SIA Matss, ZS Muižgaļi, SIA Perfecto, SIA Piebalgas alus, AS Putnu fabrika Ķekava, SIA Rēzeknes gaļas kombināts, AS Roga Agro, SIA Rozīne, ZS Saktas, SIA Saldus pārtikas kombināts, SIA SC Grand, SIA Skrīveru Pārtikas Kombināts, AS Smiltenes piens, LPKS Straupe, SIA Svētes maize, SIA TopFood, SIA Transhemp, AS Tukuma piens, ZS Vecsiljāņi, AS Vidzemes maiznīca, SIA Viga-Re, ZS Virši, SIA Zaksi, SIA Latgales dārzeņu loģistika.