Berlīnes Zaļā nedēļa – iespēja Latvijas pārtikas ražotājiem atrast jaunus tirgus
2015. gadā Latvija būs 80. Berlīnes starptautiskās pārtikas, lauksaimniecības un dārzkopības izstādes Zaļā nedēļa partnervalsts. Par to, kāpēc tas ir valstiski svarīgi un kādi būs Latvijas ieguvumi, saruna ar zemkopības ministru Jāni Dūklavu.
– Cik sen Latvija piedalās Berlīnes izstādē Zaļā nedēļa?
Jānis Dūklavs: – Latvija izstādē Zaļā nedēļa piedalās kopš 1992. gada. Tiesa, trīs gadus Latvija netika pārstāvēta, tāpēc sanāk, ka tieši 2015. gadā, kad mēs būsim Zaļās nedēļas partnervalsts, svinēsim 20. līdzdalības gadadienu šajā izstādē. Piedalīšanās izstādē dod mums iespēju prezentēt gan Latviju kopumā, gan mūsu uzņēmumu ražotos produktus.
Vēlos īpaši uzsvērt, ka Berlīnes Zaļā nedēļa pēc Krievijas ieviestajām sankcijām, aizliedzot importēt daudzus Latvijā ražotos pārtikas produktus, mūsu valsts lauksaimniecības preču un pārtikas ražotājiem ir īpaši svarīga, jo izstādē ir iespējams dibināt jaunus kontaktus un atrast tirdznieciskās sadarbības partnerus citās valstīs. Tāpēc aicinu Latvijas pārtikas ražotājus izmantot šo iespēju meklēt savai produkcijai jaunus noieta tirgus.
Te noteikti ir jāpaskaidro, ka Berlīnes Zaļā nedēļa ir pasaules mēroga lauksaimniecības, pārtikas un dārzkopības izstāde, kurā ražotāji no visas pasaules testē savu produkciju, nostiprina tās atpazīstamību, rod jaunus noieta tirgus. Vienlaikus izstādē notiek arī pasaules lauksaimniecības ministru forums. Pēdējo reizi, kad piedalījos, uz kopīgu sanāksmi bija sapulcējušies lauksaimniecības ministri no 70 pasaules valstīm.
– Ko tas nozīmē mūsu pārtikas ražošanas uzņēmumiem, kāpēc ir nozīmīga Latvijas dalība šādās lielās starptautiskās izstādēs?
– Mūsu uzņēmējiem, kas ar savu produkciju piedalīsies izstādē, būs lieliska iespēja piedāvāt savu produkciju degustācijai un tirdzniecībai gan Vācijas, gan citu valstu tirgiem. Daudzi no uzņēmumiem, kuri ir piedalījušies izstādē savas darbības pirmsākumos, tagad ir jau attīstījušies eksporta tirgos.
Latvijas pārtikas ražotājiem ir, ko piedāvāt, jo mēs saražojam daudzveidīgu pārtikas produktu klāstu un mūsu ražotā pārtika ir droša, kvalitatīva, veselīga un, visbeidzot, garšīga. To arī atspoguļo Latvijas pārtikas un lauksaimniecības preču eksporta dati – 2013. gadā Latvijas lauksaimniecības un pārtikas preču eksporta vērtība sasniedza 2.3 mljrd. eiro.
Bez tam, ja runājam par iespējām Vācijas tirgū, tad jāuzsver, ka Vācija ir viens no lielākajiem un aktīvākajiem Latvijas sadarbības partneriem pārtikas un lauksaimniecības jomā. 2013. gadā Vācija pēc tirdzniecības eksporta vērtības ierindojās piektajā vietā.
– Citas valstis taču dara to pašu.
– Te ir viena būtiska atšķirība. Mums tiešām ir, ko parādīt citām valstīm un izstādes apmeklētājiem! Tāpēc, ka mūsu mērķis ir ilgtspējīga lauksaimniecība un videi salīdzinoši draudzīgāka lauksaimniecība – zeme ir Latvijas galvenais dabas resurss. Pateicoties gudrai un ilgtspējīgai lauksaimniecībai, veiksmīgai meža un zivsaimniecības nozaru politikai un darbībai, gala patērētāji no Latvijas lauksaimniekiem, zivsaimniecības produkcijas ražotājiem, pārtikas ražotājiem un meža īpašniekiem kopumā saņem un ikdienas uzturā lieto drošus, kvalitatīvus un veselīgus lauksaimniecības, zivsaimniecības un meža produktus. Tas notiek, vienlaikus saglabājot Latvijai un pasaulei unikālas dabas vērtības un bioloģisko daudzveidību. Tas ir mūsu vēstījums šajā izstādē.
– Tagad vairāk par Latviju kā 2015. gada Berlīnes Zaļā nedēļa partnervalsti. Kā tas izpaudīsies?
– Vienkārši izsakoties, Latvijai kā izstādes partnervalstij tiks pievērsta īpaša preses un apmeklētāju uzmanība. Mums tā būs laba iespēja turpināt iepazīstināt pasauli ar mūsu valstī ražoto pārtikas produkciju un ar atpūtas iespējām Latvijas laukos.
Taču ne jau tikai Latvijas pārtikas ražotāju sniegumu mēs rādīsim Zaļajā nedēļā. Mūsu mērķis ir plašai starptautiskai auditorijai parādīt, ka Latvija ir viesmīlīga un atvērta valsts. Ka Latvijā joprojām ir skaistas vietas, cilvēku maz ietekmēta daba, mums ir liela bioloģiskā daudzveidība un lieliskas iespējas atpūsties, izmantojot Latvijas lauku tūrisma infrastruktūras piedāvātās iespējas.
Mūsdienīga lauksaimniecība un pārtikas ražošana nav vienīgais, ar ko mēs varam lepoties. Latvijā ir skaistas ainavas – pļavas, pauguri, meži, jūra, upes un ezeri. To visu augstu novērtējam ne tikai mēs paši, bet arī ārvalstu viesi Latvijā.
– Kā Latvija to parādīs?
– Latvijas kā izstādes partnervalsts vadmotīvs ir Izbaudi Latviju nesteidzoties, kas vistiešākajā veidā raksturo Latviju kā vienu no zaļākajām valstīm pasaulē. Ar šādu devīzi būs noformēts Latvijas kopstends. Katrs apmeklētājs, kurš ienāks mūsu stendā, tiks aicināts palēnināt nemitīgo skrējienu, samazināt dzīves tempu, apstāties un izbaudīt nesteidzīgu atpūtu.
Stendā desmit izstādes dienas būs piena produktu, graudaugu, medus, augļu un dārzeņu, alus, gaļas, zivju, koksnes, amatniecības un lauku tūrisma produkcijas pārdošana, degustācijas un praktiskas demonstrācijas. Būs arī mūsu nacionālā virtuve.
Vēlreiz aicinu Latvijas lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības produkcijas ražotājus ar nodibinājuma Fonds Latvijas lauksaimniecības attīstībai starpniecību pieteikties dalībai 2015. gada Berlīnes izstādei Zaļā nedēļa, jo mums šajā starptautiskajā pasākumā tiks veltīta īpaša uzmanība!